بررسی آینده وب در کنفرانس Web2.0
ماهیت در حال تحول وب یکی از مهمترین موضوعاتی بود که در کنفرانسWeb2.0 مورد بررسی قرار گرفت. بسیاری از متخصصان حاضر در این کنفرانس معتقد بودند وب از مجموعه ای از صفحات مرتبط با هم در حال تبدیل به شبکه ای از برنامه های کاربردی تعاملی است که کارکرد یکدیگر را تکمیل می کنند.
علاوه بر این کارشناسان شرکت کننده در کنفرانس مذکور همگی بر این باور بودند که موتورهای جستجو نقش مهمی در پیشبرد وب در سال های آینده بازی خواهند کرد.
در کنفرانس مذکور که به میزبانی موسسه ای به نام O’Reilly Media برگزار شد بسیاری از موسسات قدیمی و تازه کار حضور داشتند که همگی به دنبال یافتن راه های جدید برای بهره وری بهتر از وب بودند.
جوکراوس از پایه گذاران موتورجستجوی Excite در سخنرانی خود دو دوره را برای وب در نظر گرفت و گفت : "اولین مرحله از وب به ایجاد صفحات شخصی کوچک و پراکنده اختصاص یافت اما در مرحله دوم این اجزای متفرق به یکدیگر پیوستند." او همچنین افزود که در حال حاضر هیچ روش کلی برای یکپارچه نمودن email، صفحات وب و دیگر اشکال اطلاعات که در سراسر اینترنت پراکنده هستند وجود ندارد.
اما جف بزوس رئیس کتابفروشی آنلاین آمازون نیز که در این کنفرانس حضور داشت سخنانی قابل تاملی را بر زبان آورد. او تاکید کرد: اگر وب در ابتدا تنها مبتنی بر زبان HTML بود و استفاده از این زبان امکان برقراری ارتباط بین بشر و اطلاعات ذخیره شده بر روی سرورها را فراهم می آورد، در آینده ما شاهد عرضه رابطهای کاربری جدیدی موسوم به API خواهیم بود که روشهای دسترسی و به اشتراک گذاری اطلاعات را متحول خواهند نمود. وی تصریح کرد که این رابط جدید انقلابی در سایتهای تجارت الکترونیک و سایتهای پرتال که دروازه ورود به اینترنت محسوب می شوند، ایجاد خواهد کرد .
اما بخش مهمی از کنفرانس Web2.0 نیز به آینده موتورهای جستجو اختصاص داشت.
در جریان یک میزگرد که در حاشیه این کنفرانس برگزار شد، مقامات اجرایی برخی از مهمترین سایتهای اینترنتی مانند یاهو، Ask Jeeves، ebay، آمازون و مایکروسافت در این مورد به بحث نشستند و هر یک دیدگاههای خود در مورد آینده جستجو در فضای مجازی را مطرح نمودند. اکثر حاضران در این میزگرد معتقد بودند که موتورهای جستجو برای کسب محبوبیت بیشتر هنوز باید خیلی تلاش کنند و هنوز حوزه های فراوانی در این زمینه دست نخورده باقی مانده است. اما نکته جالب آن بود که گوگل نماینده ای در این میزگرد حضور نداشت.
برخی از حاضران بر این باورند که "شخصی کردن" نتایج جستجو و افزایش تطابق آن با نیازهای خاص هر کاربر مهمترین نکته ای است که باید در طراحی موتورهای جستجوی آینده مورد توجه قرار گیرد. نماینده شرکت آمازون در این کنفرانس تاکید کرد که موتورجستجوی A9 این موسسه می تواند آن دسته از نتایج جستجو را که هر کاربر بر روی آن کلیک کرده به خاطر بسپارد و بر همین اساس الگوریتمی را طراحی می کند تا در جستجوی بعدی نتایج مناسب تری را به کاربر ارائه دهد.
یکی از معاونان سایت MSN نیز که در این کنفرانس حضور داشت طراحی بخش خبری news bot را نشانه ای از توجه مایکروسافت به "شخصی کردن" دانست و افزود: newsbot با ارائه جدیدترین اخبار و تصاویر به کاربران اجازه می دهد تا در میان آنها جستجو کنند و سپس علائق افراد را بر اساس تصاویر و اخبار انتخاب شده از سوی آنان حدس زده و در آینده بر همین اساس عمل می کند. وی وعده داد که با عرضه ویندوز لانگ هورن جستجو در کامپیوترهای شخصی وب به طور اساسی دگرگون خواهد شد.
گفتنی است که مایکروسافت وعده داده که ویندوز جدید خود را تا سال 2006 عرضه خواهد کرد.
برگرفته از سایت هموطن سلام